Co je třeba vědět o microgreens?

Microgreens, mikro zelenina neboli mladičká aromatická zelenina jsou objevem konce minulého století. Od doby svého objevení stále nabývají na oblibě. Přestože jsou tak maličkaté, obsahují větší množství živin než jejich dospělé verze. To z nich dělá častou součást mnoha různých diet.

red_cabbage_microgreens

Ale znovu od začátku – co to vlastně jsou microgreens? Řeč je o mladé rostlinné zelenině dosahující výšky 2,5 až 7,5 cm se skvělou chutí a významným obsahem živin. Narazit můžeme na různě zbarvené druhy, nejčastěji samozřejmě zelené, ale ani třeba červená není výjimkou. Důležité je zmínit, že nejde o klíčky, které jsou stále ještě o něco populárnější. Klíčky vlastně předcházejí microgreens, což znamená, že jejich růstový cyklus je o kratší. A kde je hlavní rozdíl? Na klíčcích nikdy nehledejte lístky, pokud se tam objeví, již hovoříme o mikro zelenině.

sprouts_greens_growing_pot

Mikro zelenina má mnohem blíže nezralé zelenině než ke klíčkům, protože na rozdíl od nich, zde konzumujeme pouze nadzemní část rostliny, tedy stopky a listy. Vypěstovat si je můžeme stejně jako klíčky doma z různých rostlinných čeledí, například:

  • Brukvovité (květák, brokolice, zelí, řeřicha, ředkvička, rukola)
  • Hvězdnicovité (salát, čekanka)
  • Miříkovité (kopr, mrkev, fenykl, celer)
  • Amarylkovité (česnek, cibule, pórek)
  • Laskavcovité (amarant, řepa, špenát)
  • Tykvovité (meloun, okurka, dýně)
  • Obilniny (rýže, oves, pšenice, kukuřice, ječmen)
  • Luštěniny (cizrna, fazole, čočka)

Jak již bylo řečeno, jsou plné živin, jejich obsah se liší odrůda od odrůdy. Obecně lze uvést draslík, železo, zinek, hořčík a měď, kterou obsahuje většina odrůd. Dále jsou bohaté na antioxidanty a vyšší hladiny minerálů a vitamínů než dospělí jedinci. Pokud je budete pravidelně konzumovat, můžete snížit riziko vzniku některých onemocnění (srdeční choroby, Alzheimerova choroba, diabetes, některé druhy rakoviny).