Strachem ze zubaře trpí velké procento pacientů

Strach ze zubaře patří k nejčastějším nepříjemným událostem v životě. Strachovat se můžeme z kdejaké maličkosti, ovšem při vzpomínce na zubařské křeslo, otevřená ústa a zvuky ošetřujících nástrojů či samotné „sterilní“ prostředí, v zeleno-bílé barvě, nás jímá úzkost a nepříjemné pocity, i když se třeba zrovna nacházíme v pohodovém prostředí nějaké restaurace. Jak se zbavit těchto nepříjemností a strachů, nemusí být zrovna snadné, ale měli bychom se alespoň snažit si efektivně vypomáhat. Jak?

čištění zubů

Do ordinace s antistresem – některým lidem se osvědčilo, když mají s sebou v zubařském křesle něco v ruce, jakožto antistresovou pomůcku. Žmoulání vhodných předmětů pak snižuje hladinu adrenalinu a kortizolu a navozuje pocit pohody. Může to být např. masážní míček na chodidla s výstupky anebo inteligentní plastelína. A pokud pocítíte bolest, může ji zčásti potlačit i tím, že zaryjete nehet do bříšek prstů, abyste přenesli bolestivý receptor do míst, která máte pod kontrolou, což posiluje psychiku.

stomatolog při práci

Nechoďte k zubaři sami – už jen pouhé myšlenky na to, že někdo, kdo s vámi soucítí, se nachází tři metry od vás, za zdí ordinace v čekárně, vás mohou významně uklidnit. Vhodné je, pokud vám dotyčná osoba slíbí nějaký benefit, až budete mít ošetření na stomatologii v Praze za sebou, např. společný pobyt v cukrárně, návštěvu oblíbeného sportoviště, koncertu, divadelního představení, výlet autem do přírody anebo víkendový pobyt na horách.

Zkuste to s adaptogeny – před návštěvou zubní ordinace zapomeňte na alkohol, cigarety a také na kávu a jiné kofeinové nápoje či nápoje slazené cukrem. Káva zvyšuje hladinu adrenalinu a to je přesně to, co při ošetření nepotřebujete. Namísto alkoholu, cigaret a kávy si dopřejte adaptogenní rostlinky, např. Ženšen, Rozchodnici růžovou, Ashwagandhu či Macu peruánskou. Dodají energii, posílí vaši vnitřní sílu, srovnají hormony a zmírní stres. Můžete je vyzkoušet podobě čaje či alternativní kávy.